Sprzęgła i sprzęgiełka

Zadaniem sprzęgła w aucie jest przekazanie siły napędu, tak żeby strata mocy napędu była możliwie jak najsłabsza, a napęd został przesadzony z motoru bezpośrednio na układ. Sprzęgło elektromagnetyczne ma dokładnie to samo założenie, różni się ono jednak stanowczo budową od znanego sprzęgła kinetycznego. W pracy sprzęgła elektromagnetycznego, przekazanie mocy dokonuje się poprzez wpływanie pola magnetycznego wprost na umieszczone magnesy. Wszystko, analogicznie jak w sprzęgle kinetycznym operowane jest przez sprzęgło, wciskane przez kierowcę, czy program, który to działa w autach z automatyczną skrzynią biegów. Sprzęgła elektromagnetyczne podzielone są na 2 grupy. Podstawowy typ to sprzęgła tarczowe. Drugi natomiast to sprzęgła działające z użyciem proszku.

Sprzęgło elektromagnetyczne tarczowe wyróżniają się specjalną tarcza oraz specjalnym uzwojeniem w kole zamachowym. Elektromagnes stwarza pole magnetyczne, a to dociąga tarczę ścierną do tarczy sprzęgła. Występuje w takim przypadku przełożenie mocy napędowej. Wciśnięcie sprzęgła, czyli wysprzęglenie doprowadza powoduje zanik pola magnetycznego w rezultacie zaprzestania przekazywania energii elektrycznej.

Elektromagnetyczne sprzęgła proszkowe są instalacjami w których jest specjalistyczny puder ferromagnetyczny. Współcześnie popularniej zamiast proszku daje się profesjonalną pastę. Wypływające pole magnetyczne przynosi twardnienie substancji oraz zwarcie dwóch fragmentów układu. Rzadsza zawodność elektromagnetycznych sprzęgieł sprawiona jest tym, iż w tych sprzęgłach nie powstaje efekt ścierania. Dzięki takiemu rozwiązaniu sprzęgło elektromagnetyczne wyróżnia się bezsprzecznie większą jakością. Nie znaczy to przecież, że te sprzęgła są całkowicie bezawaryjne bywają problemem podobnie jak cewka sprężarki klimatyzacji. Wirowanie elektromagnesu jest czynnikiem niezbędnym do wygenerowania pola, co skutkuje zużywaniem się szczotek oraz stykowych pierścieni. Serwisowanie szczotek jest relatywnie proste, jednak naprawa pierścieni stykowych jest już dużo bardziej kosztowna.

Post Author: